sobota, 11 kwietnia 2015

DZIŚ KSIĄŻKA: Trylogia "DOTYK JULII", Mafi Tahereh - romans, dramat, fantastyka


Jeśli jesteś przedstawicielem płci brzydkiej (którą ja tam wcale za brzydką nie uważam ;)), nie czytaj tej notki!
Bo dziś propozycja dla wszystkich młodych wiekiem lub duchem pań, które lubią czasem sięgnąć po literaturę młodzieżową :). "Dotyk Julii" Mafi Tahereh - fantastyczny, chwilami mroczny romans.

Żeby nie było spoilerów, wspomnę o fabule tylko pierwszej części.

O CZYM?
Antyutopijna przyszłość (jakżeby inaczej?). 
Julia ma 17 lat. Jej dotyk sprawia innym ludziom ból. Od dziecka bano się jej i traktowano jak odmieńca. Wreszcie wydarzyła się tragedia i Julia została odizolowana w szpitalu psychiatrycznym, który przypomina zapomniane przez świat więzienie. Ale pewnego dnia do jej izolatki zostaje przydzielony drugi pacjent - Adam. 

MOJA OPINIA

Zaznaczam od razu, że to romansidło dla młodzieży. Ale jako takie bardzo mi się podobało. Wprawdzie jest napisane w straszliwie melodramatyczny sposób, z pełną powagą, płaczącymi bohaterami itp. I mój znienawidzony trik - wrażliwość wrednego typa została pokazana przez to, że bawi się z psem! OMG, mam dość tych szczeniaczków, którym sku***syny oddają w filmach swój parasol, żeby pokazać, że dobro czai się w ich mrocznych sercach... Ale książka i tak mocno wciąga. (Pewnie po tym akapicie nie myślicie za dobrze o moim literackim guście :D).
Mafi Tahereh.
Fabuła nie oszczędza bohaterów. Każdy ma za sobą jakiś porządny dramat. Dostajemy dość wartką akcję, ucieczki, ukrywanie się, naloty wojska i wiele innych pozamiłosnych wypełniaczy. Świat przedstawiony nie jest bardzo szczegółowo wykreowany, ale ja nigdy nie przepadałam za dokładnymi opisami świata w tego typu historiach, bo tutaj interesują mnie emocje bohaterów, a nie ustrój.

Najważniejsza rzecz: jeśli chodzi o romans, jest jak należy! 
Mamy trójkąt miłosny: Julia - skrzywiona, samotna dziewczyna. Adam - chłopak, który jest miły i dzielny, ale nie mówi jej wszystkiego. Warner - syn dowódcy armii, sam również wojskowy, wydaje się brutalnym psychopatą. 
Problem w tym, że mimo słabości do Julii, Adama przeraża jej moc. A Warnera właśnie ta moc pociąga najbardziej.

Dodam jeszcze, że w kolejnych częściach wydarzyło się coś, co mnie zaskoczyło, jeśli chodzi o naszą trójkę. I te zmiany, których nie bała się autorka, są dużym plusem historii.

To nie jest literatura najwyższych lotów, ale przyznaję się bez bicia, pochłonęłam ją momentalnie. "Dotyk Julii" i kolejne części ("Sekret Julii", "Dar Julii") są napisane w jakiś sprytny sposób, który daje czytelniczce dokładnie to, czego romantyczna dziewczyńska dusza potrzebuje ;). (Nie lubię określenia "guilty pleasure" w odniesieniu do literatury czy filmu, ale tutaj chyba pasuje).

Dziewczyny, polecam! I czekam na Wasze opinie:).

PS. Nie macie wrażenia, że historia miłosna w kinie/książce często traci swoją moc z chwilą pierwszego seksu, gdy wszystkie karty są już odkryte i nasza wyobraźnia nie ma okazji już nic sobie dopowiadać? Dlatego filmowa "Duma i uprzedzenie" z 2005 skończyła się w idealnym momencie.

Jeśli podobał Ci się artykuł, zachęcam do polubienia PatrzJakiFilm na FACEBOOKU, gdzie dzieje się jeszcze więcej ;).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...